Dette er en lettere omskrivning af Inc.com’s artikel om samme emne. Du kan se den originale artikel her.

 

De 4 mest basale social media marketing regler:

Markedsføring på social media har været benyttet i omkring 10 år – men der er stadig mange firmaer, der endnu ikke har styr på de helt basale regler for social media marketing – eller… der er i hvert fald mange, som jævnligt glemmer at overholde dem.

Lige meget hvilken type opslag et firma laver på de sociale medier, så er det endelige mål i 99% af tilfældene at skaffe flere kunder, pleje eksisterende kunder – og/eller drive trafik videre til hjemmesiden.

Hvis du følger de 4 regler nedenfor, så er du godt på vej med din social media marketing:

1) Skriv gode overskrifter

Det kan være frustrerende at have brugt en masse tid på et godt indlæg eller en video, for derefter at erfare, at der ikke er nogen, der klikker på dit indhold.

Brugerne på social media vurderer i meget høj grad om de ønsker at klikke på dit indhold, baseret på overskriften. Så det er med andre ord spild af tid at lægge indhold ud, hvis du ikke også bruger noget tid på at optimere dine overskrifter.

De garvede inden for social media marketing benytter næsten lige så meget tid på “designe” deres overskrift som på selve indlægget. Det kan fx være at skrive 10 – 20 forskellige versioner af overskriften – før man til sidst vurderer, hvilken overskrift, der vil generere flest visninger.

Du kan se en mere dybdegående gennemgang af at skrive gode overskrifter i denne artikel fra QuickSprout.

For at finde frem til de gode overskrifter er du nødt til at sætte dig i brugernes sted og stille dig selv spørgsmålet: Ville jeg selv klikke på dette? En god idé er også at analysere de overskrifter du kan se har succes for andre, der har skrevet om lignende emne.

2) Hav en klar målsætning og vær specifik

Hvis dit mål med at lave opslag på de sociale medier er noget i stil med: “Det skaber opmærksomhed” eller “Konkurrenten laver også social media marketing” og lignende vage årsager, så er det spild af tid at bruge energi på de sociale medier.

Det er vigtigt at du har strategi – og jo mere specifik du kan være jo bedre. En specifik strategi kan fx være at få kunder til at downloade et produktkatalog, skrive sig op på dit nyhedsbrev, deltage i en konkurrence etc.

Både overskriften og indholdet bør afspejle dette – dog uden at du behøver være “Sælger Helge på brede fælge” omkring det.

Til gengæld bør du afslutte dine indlæg eller videoer med en “Call to action” – altså, du skal være tydelig omkring hvad du ønsker at brugeren skal gøre – fx abonner på vores nyhedsbrev, download vores nye katalog, like vores Facebook side etc.

En yderligere bonus er, at når du er specifik omkring dine mål, så bliver effekten af din indsats også nemmere at måle, og du kan dermed også nemmere justere, hvis du opdager at noget ikke fungerer efter planen.

3) Brug video

Video er ekstremt populært på de sociale medier, og det er tiltagende.

Brugerne favoriserer video. Statistikkerne viser, at videoopslag bliver delt mere end andre typer af opslag, og der bliver i langt højere grad kommenteret og liket på videoopslag i forhold til andre typer opslag.

Derfor favoriserer de sociale platforme som Facebook, LinkedIn mv. også opslag, der indeholder video, og disse når derfor automatisk ud til flere brugere. Både fordi algoritmerne på de sociale platforme favoriserer video i det hele taget, og de favoriserer også indhold, med højt engagement. Altså mange kliks, likes og kommentarer.

Før i tiden var det mest normale at lægge sine videoer på  Youtube og så linke til dem – men du vil opnå bedre resultater ved at lægge videoen “lokalt” fx på Facebook – da Facebook selvfølgelig hellere vil beholde brugerne på egen side i stedet for at sende dem videre til Youtube. Du vil derfor opnå bedre rækkevidde ved at lægge videoen ud på hver enkelt platform.

Hvis strategien med din social media marketing er at få flere abonnenter på din YouTube kanal, giver det dog bedst at sende brugerne derhen, ved at linke videoen til YouTube.

Lægger du video direkte på Facebook, så husk at tage højde for autoplay funktionen. Du skal gerne have fanget brugerens opmærksomhed inden for de første 3 sekunder – så de ikke scroller forbi, og dernæst skal du inden for de næste 5-7 sekunder give brugeren et incitament til at kigge videre – en såkaldt hook.

4) Tilpas din hjemmeside

Når du overholder de 3 ovenstående social media marketing regler, så vil du også opleve mere trafik fra de sociale medier og over til din hjemmeside.

Det er derfor vigtigt, at du tilpasser din hjemmeside, så den stemmer overens med det budskab og den strategi du har lagt for din social media kampagne. Det nytter fx ikke noget, at du på fx Facebook markedsfører dit nye online katalog, men derfra sender kunderne hen til en side, hvor de skal lede efter kataloget.

Hvis du i høj grad benytter de sociale medier til markedsføring, så har din hjemmeside nu en anden funktion, i forhold til tidligere. Nu er det social media, der lever informationen og kommunikationen – og din hjemmeside skal så supplere denne kommunikation.

Du kan fx gøre din hjemmeside mere skarp ved at oprette såkaldte “landing pages” som er sider, der er specielt designet til en enkelt handling – fx. download vores nye katalog, tilmeld dig vores nyhedsbrev, køb vores online kursus etc.

På en landing page har man derfor ofte fjernet andre forstyrrende elementer – såsom menupunkter, reklamer, links til andre sider mv. – således at der udelukkende er fokus på den specifikke handling du ønsker brugeren skal foretage.


Er du enig? Kommenter endelig – især hvis du har andre tips til gode social media regler.

Mere fra bloggen

26 Forslag Til Dine SoMe Videoer

26 tips til Dine SoMe videoer: SocialMediaExaminer.com har samlet 26 tips omkring SoMe videoer, som både kan hjælpe lidt med kreativiteten, stramme op på indholdet og i det hele taget gøre dine SoMe videoer mere skarpe. Der er rigtig mange gode forslag...

læs mere